هرودوت، مورخ معروف یونانی نوشته است که مصر هدیه نیل است. زیرا بدون این رودخانه کشور مصر بوجود نمی آمد. در آن موقع هم مثل امروز جلگه های اطراف این رود بر اثر طغیان سالانه زیر آب می رفت و پس از فرو نشستن آن، خاکی سیاه و بارآور را برجای مینهاد که برای محصولات ایده آل بود. مردمی که برای نخستین بار در دره نیل ساکن شدند، می دانستند که چگونه کلبه های گلین ساخته، محصولات مختلف رویانده و حیوانات را اهلی کنند. آبادی های آنها در حاشیه رود نیل تا 1200 کیلومتر را در بر می گرفت معهذا هرگز از 50 کیلومتری آب دورتر نمی رفت. بقیه آن سرزمین هم مثل امروز بیابانی خشک و پر شن و سنگلاخ بود.

از همان روزهای نخست سرزمین مصر بدو منطقه علیا - سفلی تقسیم می شد. به عبارت دیگر مصر بالا شامل منطقه میان دلتا و آبشارها و مصر پایین شامل منطقه دلتای نیل بود.

در سال 3200 قبل از میلاد هر دو منطقه با هم متحد شدند و زیر فرمانروایی فراعنه تمدنی طلایی را پدید آوردند که هزاران سال بطول انجامید و فقط با مرگ کلئوپاترا در سال 30 قبل از میلاد سلسله فراعنه منقرض و مصر بصورت یکی از ایالات امپراطوری روم در آمد.

مصریان مردمی هنرمند بودند. کوزه ها و دیگر ظروف سفالین را با طرحهای زیبا و دلپذیر می ساختند. حجاری های زیبایی از سنگ ساخته و از همه بالاتر به فن ساختمان آگاه بودند. از بقایای اهرام، آرامگاه ها و کاخ ها وصحنه هایی از زندگی روزانه که بر آنها نقاشی و حجاری کردند، می توانیم تصویر روشنی از زندگی، عبادات و سنتهای آن ملت در 5000 سال پیش داشته باشیم.

از بالا آمدن سالانه آب رود نیل نخستین ((تقویم)) 365 روز پدیدار گشت که شامل 12 ماه و سی روزه بعلاوه 5 روز تعطیلی سالانه بود.

کشاورزی در مصر باستان به رود نیل وابسته بود. سال به سه فصل تقسیم می‌شد. سیلابهای بزرگی بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر به راه می‌افتادند. کشاورزان از ماه اکتبر تا فوریه زمین را شخم زده و محصولات خود را در گل و خاک حاصلخیزی که از سیلابها بدست آمده بود، می‌کاشتند. آنها جوی و کانالهایی ساخته تا بتوانند آب رودخانه را به سوی محصولات خود روانه کنند. فصل برداشت از ماه مارس تا مه بود.

گیاهان و حیوانات

رود نیل از میان بسیاری از نواحی اقلیمی جریان دارد. مراتع، سواحل رودخانه جنوب خارطوم را دربرمی‌گیرند. این رود به سمت شمال مسیر مارپیچی را بر روی نواری سبز از زمین حاصلخیز از طریق شمال آفریقا طی می‌کند. علاوه بر محصولاتی مانند گندم و ذرت، پاپیروس یکی از گیاهان سنتی موجود در سواحل رود نیل است. این گیاه ساقه‌ای است که مصریان باستان بر روی آن می‌نوشتند.
گونه‌های بسیاری از ماهی را می‌توان در آبهای این رود یافت. کروکودیل، مار و اسب آبی در زیستگاه اطراف رود نیل زندگی می‌کنند.


تاریخ ملت های جهان منطقه ,محصولات ,سالانه ,رودخانه ,شامل منطقه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تا دیر نشده خرید کن با سلامتی ورزش و سلامتی باران موزیک بهداشت خانه و ساختمان فروشگاه اینترنتی اصل جنس تبلیغات گاوصندوق آسانسوری تخفیف ویژه